​Amalgamfyldninger

​Som den eneste tandlæge i regionen foretager Bernt Ivar Bille amalgamsanering, dvs. man udskifter patientens sølvfyldninger efter internationale anbefalinger. Han har en bred erfaring med nævnte sanering og har således gennemgået flere kurser i USA. Udskiftning af kviksølvfyldninger kan erstattes med blandt andet biokompatibel plast.

Anbefalinger fra internationalt hold om udskiftning af amalgamfyldninger har vist, at omkring 80 pct. af de gener patienterne havde før udskiftningen forsvandt helt, eller mindskedes i løbet af et år.

​Kendetegnende for en kviksølvforgiftning er træthed, irritation, hyppige virussygdomme og forkølelser som følge af vedvarende tilførsel af kviksølv i kroppens væv og organer. Og på et eller andet tidspunkt siger kroppen stop. Klassiske symptomer kan være blødende tandkød, irriteret hals, mave- og tarmproblemer, muskel- og nerveproblemer eller psykiske problemer.