Økonomi​

Når man taler om økonomi i forbindelse med en behandling, er der foruden økonomien et andet forhold, som trænger sig på. Det er patientens livskvalitet. Hvis den er nedsat eller helt fraværende, svarer det til, at man pludselig mister sin fortand. Situationen er med ét forandret. Man har fået et skud for boven. Det er klart en uholdbar situation, som skal rettes.

Men det koster alt sammen.
Lad os antage, at man som midaldrende pludselig opdager, at man har en risikotand. Er det klogt ikke at reagere ud fra den betragtning, at man alligevel ikke er ung længere?

Næppe. Gennem årene har man passet på sine tænder, og nu er der en akut situation, som kræver behandling. Den skal følges op. Men gør man ikke noget, vil man måske ende i den situation, at menuen i de næste 30 år kommer til at bestå af en ikke særlig spændende skånekost, fordi man uheldigvis mistede sine tyggetænder tidligere i livet.

Derfor er det de 30 år, der skal satses på. Og disse år bliver unægtelig meget bedre med et godt og sundt tandsæt, så man er i stand til at tygge sin mad ordentligt.​

Der kan selvfølgelig være årsager til, at en patient holder igen med et nødvendigt tandlægebesøg. Måske har man længe set frem til en tiltrængt ferie under mere behagelige og varme himmelstrøg. Og hvad er nemmere end at risikotanden i den situation må holde for. Desværre for patienten. Når han kommer hjem, er risikotanden der jo fremdeles. Hvad nu med den uundgåelige behandling?

I dag er der bestemt råd at hente. Patienten er ikke nødstedt og i værste fald henvist til smerter og ubehag. Griber man det fornuftigt an, kan man lave en aftale med tandlægen, hvor klinikken kan tilbyde patienten dels en behandling, dels en afdragsordning, som passer til patientens økonomi.

Og livskvaliteten? Jamen den er fortsat intakt.​